Dijous, 10 Setembre 2020 09:27

Publicacions URV i Edicions de la UB, premiades per la coedició de Teatre complet I (1865-1873), de Rossend Arús i Arderiu

El Premi Joan Lluís Vives reconeix el treball del primer dels quatre volums sobre el teatre català menys conegut, a cura del professor i escriptor Magí Sunyer.

La coedició de les editorials de la Universitat Rovira i Virgili, Publicacions URV, i de la Universitat de Barcelona, Edicions de la UB, de l’obra Teatre complet I (1865-1873), de Rossend Arús i Arderiu, amb edició i estudi de Magí Sunyer, ha estat una de les quatre guanyadores en la segona edició dels Premis Joan Lluís Vives a l’edició universitària, convocats per la Xarxa Vives d’Universitats.

Els premis tenen com a objectiu donar a conèixer el paper de l’edició universitària en la transferència del coneixement en català i el valor i la qualitat de la tasca que desenvolupen les editorials universitàries de la Xarxa Vives. A més, i atès que només un terç de la producció editorial universitària es realitza en català, (segons dades del portal de venda de les publicacions universitàries e-BUC), els guardons busquen prestigiar la llengua catalana en l’àmbit universitari, a fi de fomentar-ne i normalitzar-ne l’ús en la difusió del coneixement.

Els premis compten amb quatre categories: millor coedició interxarxa, millor edició, millor llibre de ciències naturals i aplicades, i millor llibre de ciències socials, arts i humanitats. Les obres guanyadores, disponibles a la caseta de la Xarxa Vives durant la Setmana del Llibre en Català, seran també presentades públicament el diumenge 13 de setembre a les 11 h, a l’escenari 1 de la Setmana (Moll de la Fusta, Barcelona).

L’estudi més complet sobre el teatre de Rossend Arús i Arderiu, per Magí Sunyer

Publicacions URV, junt amb el segell editorial de la UB, han estat guardonades per la millor coedició interxarxa. L’obra, Teatre complet I (1865-1873), és el primer volum de les obres completes de Rossend Arús i Arderiu, autor molt popular durant el segle XIX a Catalunya, però avui gairebé oblidat. En l’estudi que en fa el professor de la URV i escriptor, Magí Sunyer, s’hi reflecteix la dimensió del seu teatre polític i, sobretot, la importància superior dels seus drames realistes contemporanis i en prosa, en l’escriptura dels quals va ser pioner. La publicació de la seva obra completa, impulsada per Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, posa en relleu tant la seva figura com la seva obra teatral.

Al primer volum, l’ha seguit la publicació del segon volum el passat mes de juny, Teatre complet II: 1874-1877, mentre que la tercera part de l’obra de Rossend Arús i Arderiu, també amb edició i estudi de Magí Sunyer, es publicarà a l’octubre. A més a més, Publicacions URV també ha editat l’obra selecta, un recull que dona a conèixer tres peces representatives de la producció teatral del dramaturg. Les obres es poden adquirir en format paper a les llibreries i a la Setmana del Llibre en Català (fins al diumenge 13 de setembre a Barcelona) i compten amb una edició digital al portal de llibres d’accés obert de Publicacions URV.

A més del guardó a Publicacions URV i Edicions de la UB, els II Premis Joan Lluís Vives han reconegut com a millor edició 150 anys de taules periòdiques a la Universitat de Barcelona, de Claudi Mans i Santiago Álvarez (eds.), d’Edicions de la Universitat de Barcelona; el millor llibre de ciències naturals i aplicades, La ciència a taula, de Fernando Sapiña, publicat per Publicacions de la Universitat de València, i el millor llibre de ciències socials, arts i humanitats, La represa del moviment Freinet (1964-1974), a cura d’Alfred Ramos González i Ferran Zurriaga Agustí, i publicat pel Servei de Comunicació i Publicacions de la Universitat Jaume I.

El jurat dels premis l’han format Jordi Montaña (vicepresident I de la Xarxa Vives d’Universitats), Núria Cadenes (periodista i escriptora), Caterina Mercè Picornell (del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de les Illes Balears) i Joan Santanach (del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de Barcelona).

Llegir 3694 vegades Darrera modificació el Dijous, 10 Setembre 2020 09:34